کاربردهای فوم بتن
نوشته شده توسط : امیر

کاربردهای فوم بتن

 

یکی از ویژگی های خوب این نوع فوم بتن سبک بودن آن است که باعث می شود هم در مصرف انرژی صرفه جویی شود و هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد

 

بیشترین کاربرد  فوم بتن در ساخت بلوک سبک سقفی و دیواری و نیز کفسازی ساختمان و شیب بندی است. همچنین برای پر کردن چاه های فاضلاب و حفره‌های تونل  نیز مورد استفاد قرار میگیرد.

‌در قسمت به زیر به کاربردهای دیگر فوم بتن سبک می پردازیم که بر حسب وزن و مقاومت آن بیان شدند.


کفسازی طبقات

یکی از مهم تریم کاربردهای فوم بتن کفسازی طبقات است. کفسازی طبقات با استفاده از فوم بتن باعث می شود حدود 300 کیلوگرم در هر متر مکعب سبک تر از عملیات پوکه ریزی شود و تاثیر عایق حرارتی و صوتی آن سه برابر شود.

چون فوم بتن وزن سبک و سرعت بالای اجرا دارد، می‌توان کف همۀ طبقات ساختمان را بعد از اتمام کار‌های تأسیساتی با آن پوشاند.

 


شیب‌بندی پشت بام

‌به دلیل مقاومت زیاد، ‌نفوذناپذیری حرارتی و رطوبتی و نیز سبک بودن فوم بتن، بهترین روش برای شیب بندی پشت بام استفاده از این محصول است.

 می‌توان بعد از اجرای فوم بتن در پشت‌بام، مستقیم و بی هیچ‌گونه عملیات اضافی روی آن را عایق‌بندی یا ایزوگام کرد.

همچنین اگر فوم بتن را روی سقف های شیروانی اجرا کنید می تواند تا 50 درصد انتقال حرارت و صوت را کاهش دهید.

استفاده از فوم بتن موجب محکم شدن ورق‌های سقف می‌شود و از لرزش‌های اضافی آنها جلوگیری می‌کند. بتنی که علاوه بر کاهش بار مردۀ ساختمان، نیروی وارد به سازه بر اثر شتاب زلزله را کاهش می‌‌دهد و در صورت تخریب، وزن آوار آن نیز کم می‌شود.

 

بلوک‌های سبک غیر‌باربر

،‌تولید بلوک‌های سبک توپر مانند NAAC ، AAC  و CLC از کاربردهای دیگر فوم بتن است. با تولید بلوک های فوم بتن به ابعاد دلخواه (که به‌وسیلۀ قالب‌های مخصوص، امکان‌پذیر می‌شود) می‌توان همۀ کار دیوار چینی قسمت‌های جداکنندۀ ساختمان را با استفاده از ملات یا چسب بتن انجام داد.‌

‌استفاده از بلوک های بتن سبک ، باعث می شود کارهای حمل و نصب سریعتر پیش برود و از سنگین شدن اضافی ساختمان جلوگیری کند و همچنین از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر باشد.

 

تولید بلوک‌های سبک، در محل پروژه، به‌طور قابل توجهی از هزینه‌های بارگیری و حمل بلوک و حذف ضایعات مربوط به حمل و نقل می‌کاهد. با این روش، می‌شود پس از اجرای دیوار، ‌مستقیم روی آن را گچ کرد. این بلوک‌ها وزن مخصوصی بین 650 تا ۱۱۰۰ کیلو گرم در مترمکعب دارند.

 



 

دیوارهای یکپارچه

از فوم بتن می‌توان با سیستم قالب‌بندی مدولار، خانه‌ها و دیوارهای یکپارچه با سرعت فراوان و ارزان تولید کرد. برای ساخت دیوارهای سردخانه‌ها، گرم‌خانه‌ها و سالن‌های ضد صدا، می‌شود در محل پروژه، با قالب‌بندی، فوم بتن را به‌طور یکپارچه عمودی ریخت، و یا به‌وسیلۀ قالب‌های مخصوص، دیوارهای پیش‌ساختۀ پنلی تولید کرد. به‌دلیل عایق بودن این نوع بتن، برای عایق‌بندی سردخانه‌ها، گرم‌خانه‌ها، پوشش لوله‌های حرارتی و برودتی و... کاربرد ویژه‌ای دارد. درضمن به دلیل عایق صدا بودن بتن سبک، از آن برای ساخت موتورخانه‌ها و اتاق‌های آکوستیک استفادۀ گسترده‌ای می‌شود. ‌

 

 

پر کردن حفره‌های فاضلاب و تونل‌ها

 

فوم بتن چون روانی بالایی دارد، از آن برای پر کردن حفرات و پایدارسازی آن‌ها بر روی انواع لوله‌ها، تونل‌ها، مخازن و نقاطی کاربرد دارد که به پرکنندۀ سبک به عنوان جایگزین خاک نیاز باشد.

 

زیرسازی راه‌ها

به دلیل اینکه فوم بتن یک مصالح بدون نشست است ، می توان به عنوان جایگزینی مناسب برای پرکردن حفاری های  های انجام شده به جای مصالح دانه ای استفاده کرد.

همين مزیت، عملكرد فوم بتن را در صورت استفاده در لايه‌های زيرین راه، به‌خصوص در مناطق غیر قابل دسترس به منابع مصالح دانه‌ای مناسب، تضمين می‌كند. همچنین با توجه به مقاومت زیاد اين بتن در مقابل آتش‌سوزی می‌توان از آن به‌عنوان مصالح نسوز استفاده کرد.

منیع : https://azarkavin.com/news/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%AA%D9%86





:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: